Rynek Infrastruktury
W styczniu tego roku odnotowano około 76 tys. prób uniknięcia opłaty bądź częściowego opłacenia przejazdu. W porównaniu z liczbą 730 tys. zarejestrowanych użytkowników i 30 mln transakcji miesięcznie, naruszeń jest niewiele.
– Spadek liczby naruszeń wiąże się przede wszystkim ze zmianą przyzwyczajeń kierowców. Zaczynają oni akceptować system – mówi Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. Od unikania opłat kierowców odstraszają także wysokie kary. Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services zapewnia, że skuteczność służb, które egzekwują kary jest bardzo wysoka, a próby ominięcia systemu są nieopłacalne.
We wrześniu 2011 roku w systemie viaTOLL zarejestrowanych było około 550 tys. kierowców, a system zyskał pełną funkcjonalność. Wtedy liczba naruszeń wynosiła ponad 200 tys., co oznacza, że obecnie jest ich o dwie trzecie mniej. Według Kłossowskiego tendencja spadkowa utrzyma się wraz ze zwiększaniem się świadomości kierowców oraz faktem, że każde naruszenie jest wykrywane.
System elektronicznego poboru opłat ma zostać uzupełniony o nowe funkcjonalności, nad którymi pracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Kapsch Telematic Services. Pomogą one zapobiegać zjawisku niszczenia dróg bocznych, na które zjeżdżają kierowcy w celu uniknięcia płacenia za przejazd drogą objętą systemem e-myta.